Tematik i en mening
En novellsamling utan tematik.
Varken till struktur eller till tematik var Bastubadet något nytt för Majakovskij, vars pjäser och poem utan undantag slutar med en vision av framtiden – positiv eller negativ.
»Hur står det till?«, som skildrar »24 timmar i en människas liv« i »fem filmepisoder«, ansluter nära till hans lyriska poem Människan och Om det där, både till tematik och bildspråk.
I Människan kulminerar den existentiella tematik som präglat Majakovskijs författarskap från första början: det ensamma jaget som strider mot poesins och kärlekens fiende och vars namn är legio: »nödtvånget«, filistinismen, vardagslivets trivialitet, det som på ryska kallas byt – »min okuvlige fiende«, »Alltings Härskare«.
Varken till struktur eller till tematik var Bastubadet något nytt för Majakovskij, vars pjäser och poem utan undantag slutar med en vision av framtiden – positiv eller negativ.
»Hur står det till?«, som skildrar »24 timmar i en människas liv« i »fem filmepisoder«, ansluter nära till hans lyriska poem Människan och Om det där, både till tematik och bildspråk.
I Människan kulminerar den existentiella tematik som präglat Majakovskijs författarskap från första början: det ensamma jaget som strider mot poesins och kärlekens fiende och vars namn är legio: »nödtvånget«, filistinismen, vardagslivets trivialitet, det som på ryska kallas byt – »min okuvlige fiende«, »Alltings Härskare«.
Anledningen till att han inte kan skriva är, uppger han, »den alltför stora likheten mellan tematiken och min privata belägenhet.
Hos symbolistpoeterna Andrej Belyj och Konstantin Balmont uppskattade han den moderna formen men kände sig främmande för tematiken och bildspråket.
* Tematiken berörs intressant nog av Majakovskij i ett utkast till ett filmmanus om kärlek i främmande land som kan dateras just till den här tiden: »Man kräver att han ska återvända, annars är han desertör.
Hos symbolistpoeterna Andrej Belyj och Konstantin Balmont uppskattade han den moderna formen men kände sig främmande för tematiken och bildspråket.
* Tematiken berörs intressant nog av Majakovskij i ett utkast till ett filmmanus om kärlek i främmande land som kan dateras just till den här tiden: »Man kräver att han ska återvända, annars är han desertör.