Sekularisering i en mening
Sekularisering är politik fri från kyrkan.
Du har sagt att sekularisering bara är kristendom under ett annat namn.
Sedvänjor, gudsdefinition, ritualer eller ens anpassning och sekularisering – inget betydde något.
Förra gången kom vi allihop men vi har förstått att det lett till sekularisering, religionskrig och annat elände.
) Enligt idéhistorikern Stefan Jonsson preciserar de västliga ledande opinionsbildarna begrepp som upplysning, sekularisering och humanism till att betyda parlamentarism, marknad, frihandel och kapitalism och kräver att dessa tankar sprids till dem som lever kvar i »stamtänkandet«, om så med hjälp av bomber.
Du har sagt att sekularisering bara är kristendom under ett annat namn.
Sedvänjor, gudsdefinition, ritualer eller ens anpassning och sekularisering – inget betydde något.
Förra gången kom vi allihop men vi har förstått att det lett till sekularisering, religionskrig och annat elände.
) Enligt idéhistorikern Stefan Jonsson preciserar de västliga ledande opinionsbildarna begrepp som upplysning, sekularisering och humanism till att betyda parlamentarism, marknad, frihandel och kapitalism och kräver att dessa tankar sprids till dem som lever kvar i »stamtänkandet«, om så med hjälp av bomber.
Tyvärr har vi ännu inga exempelmeningar för detta ordet.
Tyvärr har vi ännu inga exempelmeningar för detta ordet.
Men dessutom var sekulariseringen i kyrkans gamla kärnområden markant.
Den avtagande sekulariseringen i Turkiet tog ny fart när islamistiska grupperingar fick vind i seglet.
Men vad sekulariseringen innebar var att man sade att de som hade makten – kyrkan – inte längre skulle.
Men vi ser samtidigt sekulariseringen gå fram både i redan liberala länder som Frankrike, Belgien, Italien och Sydtyskland och i länder där kyrkan haft större politisk makt som Irland, Spanien och rentav Polen, där den framlidne påvens nya teokratiska statsbygge redan verkar på väg att krackelera.
Samtidigt som många insändarskribenter konstaterade att sekulariseringen alltmer spred sig i landet och att en rad kyrkor på landsbygden hotades av stängning förvånades man över hur Jehovas vittnen i slutet av augusti 1953 lockade 8 000 personer till ett offentligt möte i Göteborg och 4 000 egna anhängare till ett konvent i Mässhallen i samma stad.
Den avtagande sekulariseringen i Turkiet tog ny fart när islamistiska grupperingar fick vind i seglet.
Men vad sekulariseringen innebar var att man sade att de som hade makten – kyrkan – inte längre skulle.
Men vi ser samtidigt sekulariseringen gå fram både i redan liberala länder som Frankrike, Belgien, Italien och Sydtyskland och i länder där kyrkan haft större politisk makt som Irland, Spanien och rentav Polen, där den framlidne påvens nya teokratiska statsbygge redan verkar på väg att krackelera.
Samtidigt som många insändarskribenter konstaterade att sekulariseringen alltmer spred sig i landet och att en rad kyrkor på landsbygden hotades av stängning förvånades man över hur Jehovas vittnen i slutet av augusti 1953 lockade 8 000 personer till ett offentligt möte i Göteborg och 4 000 egna anhängare till ett konvent i Mässhallen i samma stad.