Rederi i en mening
Broströms rederi AB 261.
»Ett rederi, säger du?«.
När jag var sexton började jag tvätta på Galtungs rederi.
Vid mitten av 1800-talet var Dicksons rederi Skandinaviens största.
Även utan kikare skulle han ha kunnat ange namn, rederi, kurs och hastighet.
»Jag ska resa till Klaipeda för ett möte med ett rederi vi har intressen i.
När Axel Broström senare på året avled var Broströmkoncernen Sveriges största rederi med över 20 fartyg.
Tirfing och de andra resterna av koncernen bakades 1976 ihop till nya Broströms rederi AB, som krympte ytterligare.
Den domen handlade om att ett finskt rederi, Viking Line, ville flagga ut ett av sina fartyg från Finland till Estland.
Wilhelm Klingspor kompletterade omsider sina sockerbruk med en konfektfabrik och ett litet rederi för transport av sockerbetor.
1923 startade man ett rederi med fyra ångbåtar för att hantera sockerproduktionens skrymmande transporter av betor och råsocker över Vänern.
Min gamle chef från Victoria Jungfrau hade sagt upp sig där och återgått till att arbeta på kryssningsfartyg, som den här gången tillhörde ett norskt rederi med utmärkt renommé.
Bergsingenjören styrde över en företagsjätte med intressen inom vitt skilda branscher: verkstad, varv, stål, bygg, olja, rederi, handel – i stort sett allt utom skogsindustri och gruvor.
Hans yngre bror Bo Ax:son Johnson (1917–97) hade efter kontrovers med fadern arbetat för ett engelskt rederi men återvänt 1952, blivit VD för Nynäs Petroleum och tagit plats i Nordstjernans styrelse.
Den planen blev emellertid än mer orimlig sedan bolaget 1903–04 förvärvat LKAB och de enorma malmfälten i norr kring Kiruna och Luossavaara – en affär som vi också återkommer till framöver – och med dem även ett eget rederi.
Om vintern vistades bröderna tillsammans i Stockholm och ledde sina företag från en våning vid Kungsträdgårdsgatan som var på väg att bli den självklara adressen för uppåtsträvande storfinans – till exempel Axel Johnsons rederi och Enskilda Bankens nya huvudkontor.
En engelsman, som representerade ett brittiskt rederi som gjorde stora affärer med kejsartidens Ryssland, och som valde att lämna landet redan efter de första oroligheterna i Sankt Petersburg, 1905, för att istället resa hem till England och börja arbeta vid rederiets huvudkontor i Plymouth.
Han vidgade verksamheten genom nya dotterbolag och ångbåtslinjer till nya destinationer – Ostasiatiska Kompaniet 1907, Svenska Amerika Mexiko Linien 1911, Rederi AB Sverige-Nordamerika 1914, med tiden omdöpt till Svenska Amerika Linien och koncernens mest kända bolag, samt Svenska Orient Linien 1918.
»Ett rederi, säger du?«.
När jag var sexton började jag tvätta på Galtungs rederi.
Vid mitten av 1800-talet var Dicksons rederi Skandinaviens största.
Även utan kikare skulle han ha kunnat ange namn, rederi, kurs och hastighet.
»Jag ska resa till Klaipeda för ett möte med ett rederi vi har intressen i.
När Axel Broström senare på året avled var Broströmkoncernen Sveriges största rederi med över 20 fartyg.
Tirfing och de andra resterna av koncernen bakades 1976 ihop till nya Broströms rederi AB, som krympte ytterligare.
Den domen handlade om att ett finskt rederi, Viking Line, ville flagga ut ett av sina fartyg från Finland till Estland.
Wilhelm Klingspor kompletterade omsider sina sockerbruk med en konfektfabrik och ett litet rederi för transport av sockerbetor.
1923 startade man ett rederi med fyra ångbåtar för att hantera sockerproduktionens skrymmande transporter av betor och råsocker över Vänern.
Min gamle chef från Victoria Jungfrau hade sagt upp sig där och återgått till att arbeta på kryssningsfartyg, som den här gången tillhörde ett norskt rederi med utmärkt renommé.
Bergsingenjören styrde över en företagsjätte med intressen inom vitt skilda branscher: verkstad, varv, stål, bygg, olja, rederi, handel – i stort sett allt utom skogsindustri och gruvor.
Hans yngre bror Bo Ax:son Johnson (1917–97) hade efter kontrovers med fadern arbetat för ett engelskt rederi men återvänt 1952, blivit VD för Nynäs Petroleum och tagit plats i Nordstjernans styrelse.
Den planen blev emellertid än mer orimlig sedan bolaget 1903–04 förvärvat LKAB och de enorma malmfälten i norr kring Kiruna och Luossavaara – en affär som vi också återkommer till framöver – och med dem även ett eget rederi.
Om vintern vistades bröderna tillsammans i Stockholm och ledde sina företag från en våning vid Kungsträdgårdsgatan som var på väg att bli den självklara adressen för uppåtsträvande storfinans – till exempel Axel Johnsons rederi och Enskilda Bankens nya huvudkontor.
En engelsman, som representerade ett brittiskt rederi som gjorde stora affärer med kejsartidens Ryssland, och som valde att lämna landet redan efter de första oroligheterna i Sankt Petersburg, 1905, för att istället resa hem till England och börja arbeta vid rederiets huvudkontor i Plymouth.
Han vidgade verksamheten genom nya dotterbolag och ångbåtslinjer till nya destinationer – Ostasiatiska Kompaniet 1907, Svenska Amerika Mexiko Linien 1911, Rederi AB Sverige-Nordamerika 1914, med tiden omdöpt till Svenska Amerika Linien och koncernens mest kända bolag, samt Svenska Orient Linien 1918.
År 1925 hade koncernens olika rederier sammanlagt 55 fartyg.
Hela tiden fortsatte moderbolaget och den övriga koncernen av varv och rederier att gå bra i skymundan.
Kaffetransporterna låg dock i händerna på en internationell kartell av rederier kallad »kaffekonferensen».
Andra stiftelseinnehav var Stockholm-Saltsjön och en post i Ostasiatiska Kompaniet, ett av Broströms rederier.
De hade träffats när Fritz efter kriget bodde i Sverige och arbetade på Johnson Line, ett av landets största rederier.
Han ägde klockindustrin Timex, rederier, flygbolag och framförallt varvet Aker, som delade den tidens norska offshoremarknad med Kvaerner.
För att undvika ytterligare publicitet och kostnaderna för en utdragen process gjordes räkningen upp i godo mellan försäkringsbolag och rederier.
Efter ett beslut 1937 om att emigranter bara kunde lämna Tyskland med några få rederier, de flesta tyska, minskade antalet fartyg som kunde användas.
Petra fick fortsätta att jaga Svante Fridhem och sedan kontakta de olika rederier som trafikerat sträckan Stockholm–Helsingfors fjorton år tidigare.
Men länge var regeringen ytterst restriktiv med att ge tillstånd till sådana bolag, särskilt vad gällde riskabla branscher som rederier eller banker.
Harry visste att i en del av dem bodde gamla pengar, i några nya som ville se gamla ut, medan andra var tillhåll för ambassader, ambassadbostäder, reklambyråer, skivbolag och mindre rederier.
Han bombarderade de konservativa regeringarna i början av 1900-talet med promemorior om vikten av att stödja den svenska rederinäringen i konkurrensen med utländska rederier om nya fraktlinjer.
Hela tiden fortsatte moderbolaget och den övriga koncernen av varv och rederier att gå bra i skymundan.
Kaffetransporterna låg dock i händerna på en internationell kartell av rederier kallad »kaffekonferensen».
Andra stiftelseinnehav var Stockholm-Saltsjön och en post i Ostasiatiska Kompaniet, ett av Broströms rederier.
De hade träffats när Fritz efter kriget bodde i Sverige och arbetade på Johnson Line, ett av landets största rederier.
Han ägde klockindustrin Timex, rederier, flygbolag och framförallt varvet Aker, som delade den tidens norska offshoremarknad med Kvaerner.
För att undvika ytterligare publicitet och kostnaderna för en utdragen process gjordes räkningen upp i godo mellan försäkringsbolag och rederier.
Efter ett beslut 1937 om att emigranter bara kunde lämna Tyskland med några få rederier, de flesta tyska, minskade antalet fartyg som kunde användas.
Petra fick fortsätta att jaga Svante Fridhem och sedan kontakta de olika rederier som trafikerat sträckan Stockholm–Helsingfors fjorton år tidigare.
Men länge var regeringen ytterst restriktiv med att ge tillstånd till sådana bolag, särskilt vad gällde riskabla branscher som rederier eller banker.
Harry visste att i en del av dem bodde gamla pengar, i några nya som ville se gamla ut, medan andra var tillhåll för ambassader, ambassadbostäder, reklambyråer, skivbolag och mindre rederier.
Han bombarderade de konservativa regeringarna i början av 1900-talet med promemorior om vikten av att stödja den svenska rederinäringen i konkurrensen med utländska rederier om nya fraktlinjer.
Ordern skapade stor upprördhet, både hos rederierna och bland passagerarna.
Det här fartyget gick inte i den vanliga traden och tillhörde knappast de etablerade rederierna.
Det enda substantiella de fått fram kom från Mattis arbetsgivare, ett av de mest välrenommerade rederierna i Sverige.
Det var ett London med en armé av svartklädda kontorister som bemannade de oräkneliga handelshusen, bankerna, rederierna och mäklarkontoren.
Utom rederierna, varven och ett antal mindre bolag med anknytning till sjönäringen ägde man aktieposter i Skandinaviska banken, Uddeholm, Bofors, SKF och andra storbolag.
De flesta skeppare här på ön behövde byta ut sina skutor till modernare skepp vid den tiden för att konkurrera med rederierna på fastlandet, men bankerna beviljade inga lån.
Under Dan-Axels tid hade rederierna vuxit till hela 1 600 000 dödviktston, men företaget var redan rejält sargat av striden, krediten ansträngd och beredskapen inför svårigheter dålig.
Det här fartyget gick inte i den vanliga traden och tillhörde knappast de etablerade rederierna.
Det enda substantiella de fått fram kom från Mattis arbetsgivare, ett av de mest välrenommerade rederierna i Sverige.
Det var ett London med en armé av svartklädda kontorister som bemannade de oräkneliga handelshusen, bankerna, rederierna och mäklarkontoren.
Utom rederierna, varven och ett antal mindre bolag med anknytning till sjönäringen ägde man aktieposter i Skandinaviska banken, Uddeholm, Bofors, SKF och andra storbolag.
De flesta skeppare här på ön behövde byta ut sina skutor till modernare skepp vid den tiden för att konkurrera med rederierna på fastlandet, men bankerna beviljade inga lån.
Under Dan-Axels tid hade rederierna vuxit till hela 1 600 000 dödviktston, men företaget var redan rejält sargat av striden, krediten ansträngd och beredskapen inför svårigheter dålig.
– Den personalansvarige på rederiet var mycket tillmötesgående.
Jag fick tag i rederiet i Buenos Aires och därefter kaptenen på båten.
Rederiet döptes till Kinnevik, efter vattnet vid hemmahamnen, Kinneviken.
Den viktigaste och mest prestigeladdade verksamheten förblev ändå rederiet.
Rederiet upphörde och fartygen såldes, varefter skeppsvarven blev överflödiga.
Johnson & Co, Nynäs Petroleum, Nya Asfalt, Svenska Väg och rederiet Nordstjernan.
Och på rederiet där han är anställd har man inga uppgifter om att han har mönstrat av.
Helge som var sjuklig ville lämna både firman och rederiet samt ha ut sin stora andel i pengar.
Vi skrev på, och förband oss med det att inte ställa några andra ekonomiska krav på rederiet.
Resterna av rederiet har sedan köpts och sålts och fört en tynande tillvaro inom andra företag.
Hon skulle kunna ringa till rederiet och be personalen att söka upp Tuva Sahlin innan hon klev ombord.
Men förmodligen skulle rederiet dubbelkolla med polisen för att säkerställa att samtalet inte var falskt.
Rederiet hade sin hemmahamn i Kinneviken, intill släktgodset vid Kinnekulle, och fick därför namnet Kinnevik.
Rederiet värderades till 3 miljoner och Avesta till bara 288 000, båda rimligen långt under sitt verkliga värde.
Vi försöker ta reda på om det blivit något misstag, att han kanske är på en annan båt, men rederiet vet ingenting.
Samtidigt, våren 1910, hade firman och rederiet flyttat till ett imposant nytt företagspalats vid Kungsträdgårdsgatan 12.
Vad Helge inte visste var att modern nu givit Axel ytterligare aktier för att hjälpa honom att säkra kontrollen över rederiet.
I rederiterminalen i Savona rådde en rejäl oreda trots att rederiet haft mer än ett halvt dygn på sig att förbereda vår ankomst.
”Rederiet är ett familjeföretag, och om Leike ska bli en i familjen bör vi se till att …” Han tystnade när vardagsrumsdörren öppnades.
De som förlorat en anhörig, eller som fått fysiska och psykiska skador av haveriet kunde givetvis ha starka motiv för miljonkrav på rederiet.
Rederiet förvärvade redan efter några månader ytterligare ett fartyg, och under åren fram till sekelskiftet 1900 växte verksamheten drastiskt.
Axel Ax:son löste verkligen ut Helge ur både firman och rederiet 1913, varvid rederiaktierna skulle betalas med det nominella värdet under tio år.
Beskeden om hur rederiet tänkte ersätta oss dröjde, så jag mejlade till en italiensk konsumentorganisation som jag sett hade engagerat sig i frågan.
På det viset hade han uppburit en dold bonus på sex miljoner och i praktiken, utan att bröderna rimligen anat det, köpt deras poster i rederiet med deras egna pengar.
Men det har också kommit fram att rederiet egentligen inte hade något emot att fartygen avvek från den gängse rutten och strök nära turistmål som Capri och Sorrento.
Axel Ax:son ärvde i praktiken omedelbart faderns ställning som ordförande i Nordstjernan och ledare av all praktisk verksamhet i firman, rederiet och koncernen i övrigt.
En hel säsong hade de gått mot Rederiet och dragits med usla tittarsiffror, så när sista programmet hade sänts hade någon ordnat Rederietprylar och alla hade klätt ut sig.
I en anspråkslös tidningsnotis berättades då, att den 37-årige Englandssvensken hade förvärvat 100 000 aktier i investmentbolaget Asken, med rederiet Broströms som säljare.
Två veckor efter olyckan kom rederiet till slut med ett erbjudande som innebar ett skadestånd på motsvarande 96 000 kr per resenär för lidande, besvär och förlorade tillhörigheter.
Såväl mäklaren i Japan som rederiet i Oslo och fyra fartyg som befann sig i det område där M/S ”Berge Istra” försvann försökte upprepade gånger komma i radiokontakt med fartyget.
Jag frågade om rättsskyddet i hemförsäkringen, kunde vi använda oss av det om rederiet krånglade? Begränsningarna visade sig vara så omfattande att det i praktiken inte var någon mening med det.
Jag fick tag i rederiet i Buenos Aires och därefter kaptenen på båten.
Rederiet döptes till Kinnevik, efter vattnet vid hemmahamnen, Kinneviken.
Den viktigaste och mest prestigeladdade verksamheten förblev ändå rederiet.
Rederiet upphörde och fartygen såldes, varefter skeppsvarven blev överflödiga.
Johnson & Co, Nynäs Petroleum, Nya Asfalt, Svenska Väg och rederiet Nordstjernan.
Och på rederiet där han är anställd har man inga uppgifter om att han har mönstrat av.
Helge som var sjuklig ville lämna både firman och rederiet samt ha ut sin stora andel i pengar.
Vi skrev på, och förband oss med det att inte ställa några andra ekonomiska krav på rederiet.
Resterna av rederiet har sedan köpts och sålts och fört en tynande tillvaro inom andra företag.
Hon skulle kunna ringa till rederiet och be personalen att söka upp Tuva Sahlin innan hon klev ombord.
Men förmodligen skulle rederiet dubbelkolla med polisen för att säkerställa att samtalet inte var falskt.
Rederiet hade sin hemmahamn i Kinneviken, intill släktgodset vid Kinnekulle, och fick därför namnet Kinnevik.
Rederiet värderades till 3 miljoner och Avesta till bara 288 000, båda rimligen långt under sitt verkliga värde.
Vi försöker ta reda på om det blivit något misstag, att han kanske är på en annan båt, men rederiet vet ingenting.
Samtidigt, våren 1910, hade firman och rederiet flyttat till ett imposant nytt företagspalats vid Kungsträdgårdsgatan 12.
Vad Helge inte visste var att modern nu givit Axel ytterligare aktier för att hjälpa honom att säkra kontrollen över rederiet.
I rederiterminalen i Savona rådde en rejäl oreda trots att rederiet haft mer än ett halvt dygn på sig att förbereda vår ankomst.
”Rederiet är ett familjeföretag, och om Leike ska bli en i familjen bör vi se till att …” Han tystnade när vardagsrumsdörren öppnades.
De som förlorat en anhörig, eller som fått fysiska och psykiska skador av haveriet kunde givetvis ha starka motiv för miljonkrav på rederiet.
Rederiet förvärvade redan efter några månader ytterligare ett fartyg, och under åren fram till sekelskiftet 1900 växte verksamheten drastiskt.
Axel Ax:son löste verkligen ut Helge ur både firman och rederiet 1913, varvid rederiaktierna skulle betalas med det nominella värdet under tio år.
Beskeden om hur rederiet tänkte ersätta oss dröjde, så jag mejlade till en italiensk konsumentorganisation som jag sett hade engagerat sig i frågan.
På det viset hade han uppburit en dold bonus på sex miljoner och i praktiken, utan att bröderna rimligen anat det, köpt deras poster i rederiet med deras egna pengar.
Men det har också kommit fram att rederiet egentligen inte hade något emot att fartygen avvek från den gängse rutten och strök nära turistmål som Capri och Sorrento.
Axel Ax:son ärvde i praktiken omedelbart faderns ställning som ordförande i Nordstjernan och ledare av all praktisk verksamhet i firman, rederiet och koncernen i övrigt.
En hel säsong hade de gått mot Rederiet och dragits med usla tittarsiffror, så när sista programmet hade sänts hade någon ordnat Rederietprylar och alla hade klätt ut sig.
I en anspråkslös tidningsnotis berättades då, att den 37-årige Englandssvensken hade förvärvat 100 000 aktier i investmentbolaget Asken, med rederiet Broströms som säljare.
Två veckor efter olyckan kom rederiet till slut med ett erbjudande som innebar ett skadestånd på motsvarande 96 000 kr per resenär för lidande, besvär och förlorade tillhörigheter.
Såväl mäklaren i Japan som rederiet i Oslo och fyra fartyg som befann sig i det område där M/S ”Berge Istra” försvann försökte upprepade gånger komma i radiokontakt med fartyget.
Jag frågade om rättsskyddet i hemförsäkringen, kunde vi använda oss av det om rederiet krånglade? Begränsningarna visade sig vara så omfattande att det i praktiken inte var någon mening med det.