Holistiska i en mening
8 • HOLISTISKA FÖRENINGEN.
Men Dr Olin hade haft det där härligt holistiska synsättet.
I slutet av mars 1977 höll Margit en föreläsning för Holistiska föreningen.
Majoriteten röstade för detta och Margit begärde då utträde ur Holistiska föreningen.
Hon talade klagande om Holistiska föreningen och om hur lite psykoterapeuterna där förstått.
Så hon bröt med dem och bildade Holistiska föreningen, och så blev det uppror mot henne där.
Några personliga anteckningar om min egen utveckling och den holistiska föreningens tillblivelse.
Margit hade rätt när hon fruktade att föreläsningen skulle bli hennes sista i Holistiska föreningen.
Det visade sig dock redan under Holistiska föreningens första två år att Margits recept inte fungerade.
Men vad hennes utländska kontakter inte visste var att det fanns allvarliga problem i Holistiska föreningen.
88 Holistiska föreningen inträdde som medlem i International Federation of Psychoanalytic Societies (IFPS) 1968.
Margit demonstrerade precis samma grandiosa självbild som Jan Stensson beskrivit för mig från Holistiska föreningen.
Margit var så upplyft att hon berättade för vissa medlemmar i Holistiska föreningen att hon nu äntligen fått hjälp:.
”Hon var rektor för Holistiska föreningen och hon hade en del etablerade människor i terapi, kända människor”, säger Cajsa.
Jag försöker föreställa mig hur det gick till när Holistiska föreningens ledande organ hade sammanträde med Margit som ordförande.
Jan Stensson, Monica von Sydow och resten av studiegruppen fick nu beteckningen ”äldregruppen” och blev Holistiska föreningens ledande organ.
När Holistiska föreningen grundats blev det vanligt att Margit ville tala med Jan om problem som hon hade med de andra medlemmarna i äldregruppen.
Hennes ovilja att publicera sig framstod som märklig när hon som ledare för Holistiska föreningen umgicks och korresponderade med utländska psykoanalytiker.
I november 1976 skrev Margit till David att holisterna ville avsätta henne som utbildningsanalytiker, vilket var hennes sista formella funktion i Holistiska föreningen.
Ibland träffades hon och David i samband med kongresser i den internationella organisation där både White-institutet och Holistiska föreningen var medlemsorganisationer.
1977 hade hon sparkats ut från Holistiska föreningen och tre år senare hade hon förlorat både sin psykoanalytiker och mentor Erich Fromm och sin älskade David Schecter.
Deras gränslösa respekt blev en revansch för det otacksamma svek som hon upplevde att andra lärjungar utsatte henne för, ett svek som var en upprepning av vad som hänt i Holistiska föreningen.
Margit stod dock inte helt utan stödtrupper: Bland terapeuterna jag utbildar utanför Holistiska gruppen har tanken redan väckts att bilda en ny grupp och att terapin jag står för måste få en fortsättning.
95 Förutom ett internt seminarium för Holistiska föreningen och särskilt inbjudna gäster som hölls i folkhögskolan Biskops Arnös lokaler utanför Stockholm hade Margit arrangerat en stor offentlig föreläsning.
88 Som grundare av en egen psykoanalytisk förening bemöttes Margit med stor respekt och många av de framstående psykoanalytiker hon mötte under sina resor bjöd hon till Sverige för att hålla seminarier i Holistiska föreningen.
I ett brev berättade hon att hon dagen efter ett uppslitande möte med Holistiska föreningen slagit upp morgontidningen och där läst en recension av en bok vars författare ”i ett kritiskt läge i livet” gått i analys hos henne.
Holistiska föreningen blev medlem i en sammanslutning av neofreudianska föreningar från hela världen och Margit blev under åren som följde inbjuden till organisationens stora internationella kongresser i Madrid, New York, Zürich och Berlin.
Om man tänker på hur det såg ut när hon bröt sig loss från Psykoanalytiska föreningen och startade Holistiska, vilken utveckling det har varit, och vad hon har klarat av! Vilken kraft att bryta med allt det där och stå för något annat!.
Även om jag faktiskt beundrar Stephen Covey för hans holistiska framhävande av ett etiskt leverne, så är det talande att hans berömda bok friktionsfritt kombinerar moraliskt ansvar med tekniker för att mer effektivt administrera alla aspekter av livet.
Holistiska föreningen skulle enligt artikeln ha ”till syfte att samla läkare och psykologer med intresse för holistisk psykoterapi och att genom sina medlemmar meddela utbildning av psykoanalytiker och psykoterapevter [sic!] och bedriva psykoterapevtisk behandling”.
Men Dr Olin hade haft det där härligt holistiska synsättet.
I slutet av mars 1977 höll Margit en föreläsning för Holistiska föreningen.
Majoriteten röstade för detta och Margit begärde då utträde ur Holistiska föreningen.
Hon talade klagande om Holistiska föreningen och om hur lite psykoterapeuterna där förstått.
Så hon bröt med dem och bildade Holistiska föreningen, och så blev det uppror mot henne där.
Några personliga anteckningar om min egen utveckling och den holistiska föreningens tillblivelse.
Margit hade rätt när hon fruktade att föreläsningen skulle bli hennes sista i Holistiska föreningen.
Det visade sig dock redan under Holistiska föreningens första två år att Margits recept inte fungerade.
Men vad hennes utländska kontakter inte visste var att det fanns allvarliga problem i Holistiska föreningen.
88 Holistiska föreningen inträdde som medlem i International Federation of Psychoanalytic Societies (IFPS) 1968.
Margit demonstrerade precis samma grandiosa självbild som Jan Stensson beskrivit för mig från Holistiska föreningen.
Margit var så upplyft att hon berättade för vissa medlemmar i Holistiska föreningen att hon nu äntligen fått hjälp:.
”Hon var rektor för Holistiska föreningen och hon hade en del etablerade människor i terapi, kända människor”, säger Cajsa.
Jag försöker föreställa mig hur det gick till när Holistiska föreningens ledande organ hade sammanträde med Margit som ordförande.
Jan Stensson, Monica von Sydow och resten av studiegruppen fick nu beteckningen ”äldregruppen” och blev Holistiska föreningens ledande organ.
När Holistiska föreningen grundats blev det vanligt att Margit ville tala med Jan om problem som hon hade med de andra medlemmarna i äldregruppen.
Hennes ovilja att publicera sig framstod som märklig när hon som ledare för Holistiska föreningen umgicks och korresponderade med utländska psykoanalytiker.
I november 1976 skrev Margit till David att holisterna ville avsätta henne som utbildningsanalytiker, vilket var hennes sista formella funktion i Holistiska föreningen.
Ibland träffades hon och David i samband med kongresser i den internationella organisation där både White-institutet och Holistiska föreningen var medlemsorganisationer.
1977 hade hon sparkats ut från Holistiska föreningen och tre år senare hade hon förlorat både sin psykoanalytiker och mentor Erich Fromm och sin älskade David Schecter.
Deras gränslösa respekt blev en revansch för det otacksamma svek som hon upplevde att andra lärjungar utsatte henne för, ett svek som var en upprepning av vad som hänt i Holistiska föreningen.
Margit stod dock inte helt utan stödtrupper: Bland terapeuterna jag utbildar utanför Holistiska gruppen har tanken redan väckts att bilda en ny grupp och att terapin jag står för måste få en fortsättning.
95 Förutom ett internt seminarium för Holistiska föreningen och särskilt inbjudna gäster som hölls i folkhögskolan Biskops Arnös lokaler utanför Stockholm hade Margit arrangerat en stor offentlig föreläsning.
88 Som grundare av en egen psykoanalytisk förening bemöttes Margit med stor respekt och många av de framstående psykoanalytiker hon mötte under sina resor bjöd hon till Sverige för att hålla seminarier i Holistiska föreningen.
I ett brev berättade hon att hon dagen efter ett uppslitande möte med Holistiska föreningen slagit upp morgontidningen och där läst en recension av en bok vars författare ”i ett kritiskt läge i livet” gått i analys hos henne.
Holistiska föreningen blev medlem i en sammanslutning av neofreudianska föreningar från hela världen och Margit blev under åren som följde inbjuden till organisationens stora internationella kongresser i Madrid, New York, Zürich och Berlin.
Om man tänker på hur det såg ut när hon bröt sig loss från Psykoanalytiska föreningen och startade Holistiska, vilken utveckling det har varit, och vad hon har klarat av! Vilken kraft att bryta med allt det där och stå för något annat!.
Även om jag faktiskt beundrar Stephen Covey för hans holistiska framhävande av ett etiskt leverne, så är det talande att hans berömda bok friktionsfritt kombinerar moraliskt ansvar med tekniker för att mer effektivt administrera alla aspekter av livet.
Holistiska föreningen skulle enligt artikeln ha ”till syfte att samla läkare och psykologer med intresse för holistisk psykoterapi och att genom sina medlemmar meddela utbildning av psykoanalytiker och psykoterapevter [sic!] och bedriva psykoterapevtisk behandling”.
Tyvärr har vi ännu inga exempelmeningar för detta ordet.
Tyvärr har vi ännu inga exempelmeningar för detta ordet.
Bulletin för Svenska föreningen för holistisk psykoterapi och psykoanalys, nr 1.
Bulletin för Svenska föreningen för holistisk psykoterapi och psykoanalys, 47, s.
Manus till anförande hållet inför Svenska föreningen för holistisk psykoterapi och psykonalys, (1977-03-26).
I februari 1968 tillkännagav Margit bildandet av ”Föreningen för holistisk psykoterapi och psykoanalys” i en artikel i Läkartidningen.
Holistiska föreningen skulle enligt artikeln ha ”till syfte att samla läkare och psykologer med intresse för holistisk psykoterapi och att genom sina medlemmar meddela utbildning av psykoanalytiker och psykoterapevter [sic!] och bedriva psykoterapevtisk behandling”.
Bulletin för Svenska föreningen för holistisk psykoterapi och psykoanalys, 47, s.
Manus till anförande hållet inför Svenska föreningen för holistisk psykoterapi och psykonalys, (1977-03-26).
I februari 1968 tillkännagav Margit bildandet av ”Föreningen för holistisk psykoterapi och psykoanalys” i en artikel i Läkartidningen.
Holistiska föreningen skulle enligt artikeln ha ”till syfte att samla läkare och psykologer med intresse för holistisk psykoterapi och att genom sina medlemmar meddela utbildning av psykoanalytiker och psykoterapevter [sic!] och bedriva psykoterapevtisk behandling”.